Prevence, hygiena, nekrmit - aneb Žralok z Prahy díl 6: Jak se bránit FUZEPLUS a podobným jevům
Ochrana před parazity, kteří se přisávají po telefonu, má stejné principy jako obrana proti škůdcům biologickým.
Nejúčinnější je prevence a hygiena (viz body 1. a 2.). Když už se to stalo, tak odvaha bránit se rychle a účinně, nekrmit parazity a nepřispívat tím k jejich růstu a rozmnožování (3.).
1. Prevence
NIKDY NEDÁVAT SOUHLAS S POŘÍZENÍM NAHRÁVKY VOLAJÍCÍMU – tzv. AKTIVNÍ LINCE (Uvedeno výrazy jako: „Monitorovaný hovor“, „hovor se záznamem pro zlepšení našich služeb“ apod.) Bez ohledu na důvod, který ten kdosi uvedl, i na to, jak se představil, HOVOR ODMÍTNOUT A NEPRODLENĚ UKONČIT. VŽDY.
Situace, kdy jsme bez přípravy osloveni z aktivní linky je totiž značně riskantní.
Triků, kterých ti na druhé straně až příliš často využívají k tomu, aby nám vnutili svoji vůli, je mnoho. Od slovní eskamotáže, profesionální práce se směsí banalit, nejasných formulací, polopravd i vyložených lží, přes maskování významných detailů za nevýraznou výslovnost, drmolení či kouzlení s modulací hlasu (typicky odkaz na VOP bez dotazu, zda je znáte a souhlasíte s nimi), narušení pozornosti různými zvuky na pozadí (tzv. „ruchy call centra“), až po naprosto drzé manipulace využívající střihu zvukových souborů.
Žádnou záminkou se nedejte nalákat k prodlužování hovoru. Zneužitelné jsou i odpovědi na různá vysvětlování a poskytování zdánlivě nevinných „doplňujících údajů“. Zvukový záznam se totiž dá velmi snadno editovat "tvůrčím způsobem", pokud jim k tomu poskytnete dostatek materiálu. Technická úroveň souborů zpracovaných ztrátovou kompresí, které jsou poskytovány jako "doklad" k náslechu, prakticky znemožňuje odhalení střihů a přesunů.
Telefon přesto je užitečným nástrojem pro (relativně) bezpečné uzavírání určitého typu smluv. Děláme to běžně, když voláme na PASIVNÍ LINKY poskytovatelů služeb nebo zboží. Jednání vychází z naší vůle, už před započetím hovoru je nám jasné, o co půjde. (viz § 551 a 552 Občanského zákoníku). Známe nabídku a víme, jaká je vaše volba. My jsme ten, kdo volá (aktivní linka). S poskytovatelem jsme rovnocennými partnery. Pokud pořizuje záznam hovoru, deklaruje to předem, již během vyzvánění. Nemusíme se toho bát. Jde jen o možnost překontrolovat objednávku (kdy a kam má přijet taxi, kolik porcí které pizzy, kolik má být růží a kdy si je vyzvednete…) a o ochranu před "vtipálky".
2 . Hygiena veřejného prostoru
Pokud už se setkáte s podezřelými nebo zjevně škodlivými jevy, varujte své okolí.
Otravná, podezřelá nebo prokazatelně škodlivá telefonní čísla je možné ověřit a evidovat na webech, které tyto informace sbírají a umožňují sdílet. Mohu doporučit zejména https://www.muzutozvednout.cz/ , užitečný je i https://www.kdomivolal.eu/. (Varování před telefonáty Fuzeplus zde najdete např. pro telefonní čísla:228225730, 228225084, 228225169, 534534487).
Firma Synergent s.r.o. nedávno sice dosáhla smazání údajně "dehonestujících" příspěvků z webu MůžuToZvednout - viz obrázek pod článkem, varování bez ostřejších komentářů naštěstí zůstala. Pokud budete do takových užitečných systémů přispívat, buďte zdrženliví ve výrazech, ať někomu zbytečně neposkytnete záminku.)
Když to na vás zkusili šikulové typu Fuzeplus nebo ES Katalog (nebo nějaký jejich klon), je užitečné varovat své okolí. (Bez ohledu na to, zda u vás uspěli nebo ne.) Kohokoli, ke komu cítíte solidaritu a zjistíte, že má u nich také záznam. Kolegy, přátele, sousedy, školy, kam chodí vaše děti, obecní úřad, penzion, kde jste se ubytovali, oblíbené řemeslníky – fantazii se meze nekladou. Ať je připraven. A doporučit, ať udělá to, co vy – nepřehlíží nebezpečí a pošle OVĚŘITELNOU CESTOU (doporučeně s doručenkou nebo datová schránka) ŽÁDOST O VYMAZÁNÍ ZE VŠECH TAKOVÝCH SEZNAMŮ.
3. Nebát se, nekrmit
Kdo se poddá bez odporu, škodí nejen sobě, ale i svému okolí. Dopřeje parazitům úspěch a tím je povzbuzuje k opakování osvědčených postupů. (Sebepeprnější brblání ještě není odpor)
Pokud se tedy už stalo, že jste se nechali nějakým telefonátem nachytat, hlavně nepodléhejte panice a nejednejte zbrkle. Smlouva musí mít určité náležitosti, aby platila. Je dost možné, že v tom telefonátu nebylo úplně všechno v pořádku, že jste tedy žádnou smlouvu zatím neuzavřeli. Je proti vašim zájmům udělat cokoli, co by se dalo vykládat jako dodatečný souhlas. Naopak, potřebujete uzavření smlouvy aktivně odmítnout. Rozhodně se nenechejte zastrašit žádnými upomínkami, e-maily, ba ani dopisy od právních zástupců, ať jich je jakýkoli počet. Nejspíš jen blufují. Ale zároveň tu věc nezanedbejte, buďte aktivní.
(Doporučené čtení: https://muj-pravnik.cz/smlouva-uzavrena-telefonu-4-zpusoby-se-branit/).
POZOR
- UHRAZENÍ
FAKTURY SE CHÁPE JAKO PŘIJETÍ NABÍDKY
Neuhrazujte fakturu např. s představou, že bude možné od smlouvy
odstoupit a pak vymáhat vrácení peněz. Zejména nikdy neuhrazujte pro forma fakturu. Nabídková faktura dokládá
jen učiněnou nabídku, nic víc. Není to daňový doklad (ten by obchodní partner poslal,
pokud by si byl smlouvou jistý). Proplatit = přijmout nabídku, a naopak.
- NIKDY NEUSILUJETE O ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY, DOKUD DŮKLADNĚ NEPROSTUDUJETE SMLUVNÍ PODMÍNKY A NEJSTE SI OPRAVDU JISTI, ŽE VÁM TO UMOŽŇUJÍ
(Snahou o odstoupení od smlouvy zároveň uznáváte její existenci. V případech firem, o nichž se bavíme, bývají VOP zvláště vypečené a bezplatné odstoupení vám neumožní - viz díl Résumé - Literatura 8).
- POKUD TO
JDE, JE LEPŠÍ UZAVŘENÍ PLATNÉ SMLOUVY POPŘÍT (ODMÍTNOUT)
(Jestliže jste smlouvu neuzavřeli, tak samozřejmě nejste vázáni žádnými závazky, které by z ní měly vyplývat.)
Potřebujete záznam telefonátu v celé délce,
od okamžiku, kdy jste souhlasili s pořízením záznamu až po závěr hovoru.
Nenechte si namluvit, že druhá strana nemá povinnost vám jej poskytnout,
trvejte na svém. Pokud vám totiž tvrdí, že jste uzavřeli smlouvu, pak a vaše
právo na záznam telefonátu vyplývá z § 1822, odst (2).
Pokud vám celou, nijak neupravovanou, nahrávku neposkytnou (potřebujete mít důkaz, že jste o ni žádali a nebylo vám vyhověno - všechnu korespondenci v této věci si archivujte), jde o čin, který určitě je v rozporu s dobrými mravy (Termín se v Občanském zákoníku vyskytuje ve více paragrafech. Bude-li nutné použít služby právníka, on už bude vědět, který v dané situaci nejlépe použít.) Byla vám totiž znemožněna dodatečná kontrola obsahu údajné smlouvy a tím vám bylo i znemožněno uplatnit svá práva daná příslušnými ustanoveními Zákona.
(Rozsudek Městského soudu v Brně 213 C 20/2019 konstatuje: ".... způsob kontraktačního procesu je pochybný, neboť jeho součástí by měly být obchodní podmínky žalovaného, které nikdo při akceptaci nevidí a nezná, a ze kterých pak žalovaný dovozuje automatické prodlužování smlouvy a nárok na cenu poskytnutých produktů a služeb." Firma ES Katalog tento spor prohrála.)
Máte-li
k dispozici celý průběh jednání, poslechněte si jej pozorně. Zjevné
nepravdy a zavádějící dvojznačné formulace jsou důvodem pro vyslovení
námitky neplatnosti smlouvy podle § 583 a § 584 odst (2) „Bylo-li právně jednáno v omylu vyvolaném
lstí, je právní jednání neplatné…“
atd. Námitku neplatnosti ovšem musíte vznést aktivně vy (§ 586), pokud
nic nenamítáte, má se za to, že jednání je platné.
Firma Synergent s.r.o. u soudů už vícekrát pohořela, a taky ji to něco stálo.
Rozruch vzbudil svého času jejich úspěch u Ústavního soudu ve sporu o význam slovního spojení monitorovaný rozhovor - viz Publikovane_nalezy/2018/II._US_2299_17, Ohlas1-epravo, Ohlas2-PP, Ohlas3-PL. Menší pozornost se bohužel věnuje skutečnosti, že jejich další podání u Ústavního soudu skončila fiaskem - viz nalus.usoud.cz/1-2568-18 , nalus.usoud.cz/2-958-19)
Aktuálně došla trpělivost zastupitelům Úval:
Paragrafy, jejichž znalost by se mohla hodit
Zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník
(1) Každý má povinnost jednat v právním styku poctivě.
(2) Nikdo nesmí těžit ze svého nepoctivého nebo protiprávního činu.
Nikdo nesmí těžit ani z protiprávního stavu, který vyvolal nebo nad kterým má
kontrolu.
Zjevné zneužití práva nepožívá právní ochrany.
§ 433
(1) Kdo jako podnikatel vystupuje vůči dalším osobám v
hospodářském styku, nesmí svou kvalitu odborníka ani své hospodářské
postavení zneužít k vytváření nebo k využití závislosti slabší strany
a k dosažení zřejmé a nedůvodné nerovnováhy ve vzájemných právech a
povinnostech stran.
Právní jednání musí obsahem a účelem odpovídat dobrým mravům i zákonu.
O právní jednání nejde, chybí-li vůle jednající osoby.
§ 552
O právní jednání nejde, nebyla-li zjevně projevena vážná vůle.
(1) Neplatné je
právní jednání, které se příčí dobrým mravům, jakož i právní jednání, které
odporuje zákonu, pokud to smysl a účel zákona vyžaduje.
Jednal-li někdo v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden
druhou stranou, je právní jednání neplatné.
§ 584
(1)
(2) Bylo-li právně jednáno v omylu vyvolaném lstí, je právní jednání
neplatné, třebaže se omyl týká jen vedlejší okolnosti.
§ 586
(1) Je-li neplatnost právního jednání stanovena na ochranu zájmu určité
osoby, může vznést námitku neplatnosti jen tato osoba.
(2) Nenamítne-li oprávněná osoba neplatnost
právního jednání, považuje se právní jednání za platné.
§ 587
(1)
(2)
§ 1751
(1) Část obsahu smlouvy lze určit odkazem na obchodní podmínky, které navrhovatel připojí k nabídce nebo které jsou stranám známy. Odchylná ujednání ve smlouvě mají před zněním obchodních podmínek přednost.
Ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, nepřijala-li je tato strana výslovně; k opačnému ujednání se nepřihlíží. Zda se jedná o takové ustanovení, se posoudí nejen vzhledem k jeho obsahu, ale i ke způsobu jeho vyjádření.
§ 1799
Doložka ve smlouvě uzavřené adhezním způsobem, která odkazuje na
podmínky uvedené mimo vlastní text smlouvy, je platná, byla-li slabší strana s
doložkou a jejím významem seznámena nebo prokáže-li se, že význam doložky
musela znát.
§ 1822
Obsah smlouvy
(1) Smlouva musí obsahovat i údaje sdělené spotřebiteli před jejím
uzavřením. Tyto údaje lze změnit, pokud si to strany výslovně ujednají.
Uzavřená smlouva musí být v souladu s údaji, které byly spotřebiteli sděleny
před uzavřením smlouvy. Tyto údaje lze změnit, pokud si to strany výslovně
ujednají, jinak platí jako obsah smlouvy údaj pro spotřebitele příznivější.
(2) Podnikatel vydá spotřebiteli bezprostředně po uzavření smlouvy
alespoň jedno její vyhotovení.
§ 1825
Sjednává-li se smlouva prostřednictvím telefonu, sdělí podnikatel
spotřebiteli na začátku hovoru základní údaje o sobě a účel hovoru.
____________________________________________________________________
Dodatek 19.9.2021
Potenciál portálů umožňujících varování před nebezpečnými telefonními čísly si uvědomují také jejich provozovatelé. Není neobvyklé, že intervenují prostřednictvím právníků.
"...ozval se právník dané firmy a na základě jejich vyjádření jsme byli nuceni odmazat všechny recenze, které poškuzujícím nebo dostatečně neodůvodněným způsobem napadaly danou firmu. V zásadě požadovali smazání všech recenzí, ale pro to nebyl opodstatněný důvod z našeho pohledu...."
Komentáře
Okomentovat
Vítám komentáře souhlasné i nesouhlasné, pokud pocházejí od osob, které se mají skutečné jméno a adresu.