Prevence, hygiena, nekrmit - aneb Žralok z Prahy díl 6: Jak se bránit FUZEPLUS a podobným jevům

Ochrana před parazity, kteří se přisávají po telefonu, má stejné principy jako obrana proti škůdcům biologickým. 

Nejúčinnější je prevence hygiena (viz body 1. a 2.). Když už se to stalo, tak odvaha bránit se rychle a účinně, nekrmit parazity a nepřispívat tím k jejich růstu a rozmnožování (3.).


1.       Prevence

NIKDY NEDÁVAT SOUHLAS S POŘÍZENÍM NAHRÁVKY VOLAJÍCÍMU – tzv. AKTIVNÍ LINCE (Uvedeno výrazy jako: „Monitorovaný hovor“, „hovor se záznamem pro zlepšení našich služeb“ apod.) Bez ohledu na důvod, který ten kdosi uvedl, i na to, jak se představil, HOVOR ODMÍTNOUT A NEPRODLENĚ UKONČIT. VŽDY.

Situace, kdy jsme bez přípravy osloveni z aktivní linky je totiž značně riskantní. 

Triků, kterých ti na druhé straně až příliš často využívají k tomu, aby nám vnutili svoji vůli, je mnoho. Od slovní eskamotáže, profesionální práce se směsí banalit, nejasných formulací, polopravd i vyložených lží, přes maskování významných detailů za nevýraznou výslovnost, drmolení či kouzlení s modulací hlasu (typicky odkaz na VOP bez dotazu, zda je znáte a souhlasíte s nimi), narušení pozornosti různými zvuky na pozadí (tzv. „ruchy call centra“), až po naprosto drzé manipulace využívající střihu zvukových souborů. 

Žádnou záminkou se nedejte nalákat k prodlužování hovoru. Zneužitelné jsou i odpovědi na různá vysvětlování a poskytování zdánlivě nevinných „doplňujících údajů“.  Zvukový záznam se totiž dá velmi snadno editovat "tvůrčím způsobem", pokud jim k tomu poskytnete dostatek materiálu. Technická úroveň souborů zpracovaných ztrátovou kompresí, které jsou poskytovány jako "doklad" k náslechu, prakticky znemožňuje odhalení střihů a přesunů.

Telefon přesto je užitečným nástrojem pro (relativně) bezpečné uzavírání určitého typu smluv. Děláme to běžně, když voláme na PASIVNÍ LINKY poskytovatelů služeb nebo zboží. Jednání vychází z naší vůle, už před započetím hovoru je nám jasné, o co půjde. (viz § 551 a 552 Občanského zákoníku). Známe nabídku a víme, jaká je vaše volba. My jsme ten, kdo volá (aktivní linka). S poskytovatelem jsme rovnocennými partnery. Pokud pořizuje záznam hovoru, deklaruje to předem, již během vyzvánění. Nemusíme se toho bát. Jde jen o možnost překontrolovat objednávku (kdy a kam má přijet taxi, kolik porcí které pizzy, kolik má být růží a kdy si je vyzvednete…) a o ochranu před "vtipálky".   

 

2 .      Hygiena veřejného prostoru

Pokud už se setkáte s podezřelými nebo zjevně škodlivými jevy, varujte své okolí. 

Otravná, podezřelá nebo prokazatelně škodlivá telefonní čísla je možné ověřit a evidovat na webech, které tyto informace sbírají a umožňují sdílet. Mohu doporučit zejména https://www.muzutozvednout.cz/ , užitečný je i https://www.kdomivolal.eu/. (Varování před telefonáty Fuzeplus zde najdete např. pro telefonní čísla:228225730228225084, 228225169534534487).

Firma Synergent s.r.o. nedávno sice dosáhla smazání údajně "dehonestujících" příspěvků z webu MůžuToZvednout - viz obrázek pod článkem, varování bez ostřejších komentářů naštěstí zůstala. Pokud budete do takových užitečných systémů  přispívat, buďte zdrženliví ve výrazech, ať někomu zbytečně neposkytnete záminku.) 

Když to na vás zkusili šikulové typu Fuzeplus nebo ES Katalog (nebo nějaký jejich klon), je užitečné varovat své okolí. (Bez ohledu na to, zda u vás uspěli nebo ne.) Kohokoli, ke komu cítíte solidaritu a zjistíte, že má u nich také záznam. Kolegy, přátele, sousedy, školy, kam chodí vaše děti, obecní úřad, penzion, kde jste se ubytovali, oblíbené řemeslníky – fantazii se meze nekladou. Ať je připraven. A doporučit, ať udělá to, co vy – nepřehlíží nebezpečí a pošle OVĚŘITELNOU CESTOU (doporučeně s doručenkou nebo datová schránka) ŽÁDOST O VYMAZÁNÍ ZE VŠECH TAKOVÝCH SEZNAMŮ.

     

3.       Nebát se, nekrmit parazity

Kdo se poddá bez odporu, škodí nejen sobě, ale i svému okolí. Dopřeje parazitům úspěch a tím je povzbuzuje  k opakování osvědčených postupů. (Sebepeprnější brblání ještě není odpor)

Pokud se tedy už stalo, že jste se nechali nějakým telefonátem nachytat, hlavně nepodléhejte panice a nejednejte zbrkle. Smlouva musí mít určité náležitosti, aby platila. Je dost možné, že v tom telefonátu nebylo úplně všechno v pořádku, že jste tedy žádnou smlouvu zatím neuzavřeli. Je proti vašim zájmům udělat cokoli, co by se dalo vykládat jako dodatečný souhlas. Naopak, potřebujete uzavření smlouvy aktivně odmítnout. Rozhodně se nenechejte zastrašit žádnými upomínkami, e-maily, ba ani dopisy od právních zástupců, ať jich je jakýkoli počet. Nejspíš jen blufují. Ale zároveň tu věc nezanedbejte, buďte aktivní.

(Doporučené čtení: https://muj-pravnik.cz/smlouva-uzavrena-telefonu-4-zpusoby-se-branit/).

 

POZOR

-  UHRAZENÍ FAKTURY SE CHÁPE JAKO PŘIJETÍ NABÍDKY

Neuhrazujte fakturu např. s představou, že bude možné od smlouvy odstoupit a pak vymáhat vrácení peněz. Zejména nikdy neuhrazujte pro forma fakturu. Nabídková faktura dokládá jen učiněnou nabídku, nic víc. Není to daňový doklad (ten by obchodní partner poslal, pokud by si byl smlouvou jistý). Proplatit = přijmout nabídku, a naopak.

 

-  NIKDY NEUSILUJETE O ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY, DOKUD DŮKLADNĚ NEPROSTUDUJETE SMLUVNÍ PODMÍNKY A NEJSTE SI OPRAVDU JISTI, ŽE VÁM TO UMOŽŇUJÍ 

    (Snahou o odstoupení od smlouvy zároveň uznáváte její existenci. V případech firem, o nichž se bavíme, bývají VOP zvláště vypečené a bezplatné odstoupení vám neumožní - viz díl Résumé - Literatura 8).

 

-  POKUD TO JDE, JE LEPŠÍ UZAVŘENÍ PLATNÉ SMLOUVY POPŘÍT (ODMÍTNOUT)

    (Jestliže jste smlouvu neuzavřeli, tak samozřejmě nejste vázáni žádnými závazky, které by z ní měly vyplývat.)  

 

Potřebujete záznam telefonátu v celé délce, od okamžiku, kdy jste souhlasili s pořízením záznamu až po závěr hovoru. Nenechte si namluvit, že druhá strana nemá povinnost vám jej poskytnout, trvejte na svém. Pokud vám totiž tvrdí, že jste uzavřeli smlouvu, pak a vaše právo na záznam telefonátu vyplývá z § 1822, odst (2).

 

Pokud vám celou, nijak neupravovanou, nahrávku neposkytnou (potřebujete mít důkaz, že jste o ni žádali a nebylo vám vyhověno - všechnu korespondenci v této věci si archivujte), jde o čin, který určitě je v rozporu s dobrými mravy (Termín se v Občanském zákoníku vyskytuje ve více paragrafech. Bude-li nutné použít služby právníka, on už bude vědět, který v dané situaci nejlépe použít.) Byla vám totiž znemožněna dodatečná kontrola obsahu údajné smlouvy a tím vám bylo i znemožněno uplatnit svá práva daná příslušnými ustanoveními Zákona.

 

Ve všech telefonátech se Synergent s.r.o. a s ES Katalog, s.r.o., které mi přátelé poskytli k náslechu, byl problém ve vztahu k § 1751 a § 1753, respektive k § 1799. Správný postup vyžaduje ověřit, zda znáte Všeobecné obchodní podmínky a souhlasíte s nimi. Vždy byly zmíněny jen letmo, v proudu řeči. Pokud byste na přímou otázku: „znáte VOP společnosti XY s.r.o.?“ odpověděli, že nikoli, musel by vám je ten šikovný telefonista přečíst celé od A do Z a vyžádat si váš souhlas, dříve, než je učiní součástí smlouvy. 
(Rozsudek Městského soudu v Brně 213 C 20/2019 konstatuje: ".... způsob kontraktačního procesu je pochybný, neboť jeho součástí by měly být obchodní podmínky žalovaného, které nikdo při akceptaci nevidí a nezná, a ze kterých pak žalovaný dovozuje automatické prodlužování smlouvy a nárok na cenu poskytnutých produktů a služeb." Firma ES Katalog tento spor prohrála.)

 

Máte-li k dispozici celý průběh jednání, poslechněte si jej pozorně. Zjevné nepravdy a zavádějící dvojznačné formulace jsou důvodem pro vyslovení námitky neplatnosti smlouvy podle      § 583 a § 584 odst (2) Bylo-li právně jednáno v omylu vyvolaném lstí, je právní jednání neplatné…“  atd. Námitku neplatnosti ovšem musíte vznést aktivně vy (§ 586), pokud nic nenamítáte, má se za to, že jednání je platné.

 

Synergent s.r.o. poskytuje při sjednávání smluv po telefonu pouze fragment záznamu (navíc velmi pochybné technické kvality, o tom jinde). Tato skutečnost je pravděpodobně v rozporu jak s dobrými mravy, tak i s § 1822 Zákona č. 89/2012 Sb. a vzbuzuje podezření, že aktéři jsou si vědomi slabin svých dokladů např. ve vztahu k § 583 a § 584§ 1751, § 1753, § 1799 a § 1825.  To jim sice nebrání zkoušet vás zviklat opakovanými e-maily, nebo dokonce šermovat dopisy od svých právníků. U soudu by ale obstát neměli.


(Přirovnání k šermu je na místě. Šermíři při soubojích často používají tzv. "pohroz", klamavý výpad, jenž odvede pozornost soupeře, přiměje ho odkrýt se a připraví situaci pro úspěšný zásah.



Hodila by se ale i metafora z karetních her. Ty maily a dopisy mohou mít význam licitace a blufováníZkušený hráč - o tom, že jsou zkušení, není pochyby - se dovede tvářit sebejistě vždycky, i když má v ruce na...drobenoSložíme karty a rovnou zaplatíme, nebo si po klidné rozvaze troufneme dát na tu hru flek?)


Firma Synergent s.r.o. u soudů už vícekrát pohořela, a taky ji to něco stálo.

(Například ve sporech s firmami Grimax v Litoměřicích - č. j. 12 C 290/2016 - 74, Ramet v Uherském Hradišti- č. j. 9 C 157/2018 - 75, Mikrop Čebín u soudu pro Brno-venkov - č.j.42 C 156/2018-68, Promotým Praha u soudu Praha-západ - č.j.13 C 391/2017-51, Aveflor u soudu v Jičíně - č.j. 109 C 6/2017-46, Štěpanovský a.s. u soudu v Třebíči - č.j. 21 C 124/2017, Lékárna Týniště nad Orlicí s.r.o. u soudu v Rychnově nad Kněžnou - č.j. 53 C 57/2017-47).
        Rozruch vzbudil svého času jejich úspěch u Ústavního soudu ve sporu o význam slovního spojení monitorovaný rozhovor - viz Publikovane_nalezy/2018/II._US_2299_17Ohlas1-epravo
Ohlas2-PPOhlas3-PL. Menší pozornost se bohužel věnuje skutečnosti, že jejich další podání u Ústavního soudu skončila fiaskem - viz 
nalus.usoud.cz/1-2568-18 , nalus.usoud.cz/2-958-19)
  

Mnoho lidí jenom obtěžovali, a pak sklapli. 

Automaticky odesílané e-maily jsou totiž zadarmo. Další úrovně vymáhání už něco stojí. Dopis od právníka, platební příkaz, proti kterému podáte účinný odpor - stokoruny až nižší tisíce. Prohrané soudy (viz předchozí odstavec) už Synergent přišly na desetitisíce, proto se do nich v poslední době nijak nehrne.
    Až se rozhodující většina firem a institucí nenechá zastrašit, až přestanou bez odporu krmit parazity snadno vydělanými penězi, celá záležitost se nebude vyplácet a zhasne. Proto je důležité blahopřát každému, kdo se ubránil, a poděkovat mu, pokud svou zkušenost dokázal vhodně sdílet. (Třeba tak jako starostka obce Rybí paní Marie Janečková v časopisu SMSka: https://www.podoubravi.cz/media/smska-06-2019.pdf strana 5.)

Aktuálně došla trpělivost zastupitelům Úval:

Zápis jednání Rady města Úvaly ze dne 16. 3. 2021 uvádí (bod 50):

"Město podalo na společnost Synergent s.r.o. žalobu pro neoprávněné obohacení ve výši 29.004,- Kč s příslušenstvím. Obvodním soudem pro Prahu 6 byl vydán platební elektronický příkaz, který byl žalovanou společností napaden odporem. Bylo tedy tímto zahájeno standardní řízení. ...... Navrhuje se sjednání Mgr. Vojtěchem Dvořáčkem, advokátem, ČAK 14064, sídlem Štítného 710/30, 13000 Praha 3. S ohledem na nebezpečí uplynutí soudní lhůty, podepsal starosta plnou moc k zastupování dne 15.3.2021 a předkládá se návrh smlouvy o právním zastoupení k radě města neprodleně."

(https://www.mestouvaly.cz/wp-content/uploads/2021/04/na-webové-stránkyBod 50. Zastoupení města v žalobě proti společnosti Synergent s.r.o.) 
 


Paragrafy, jejichž znalost by se mohla hodit

 

Šikovný právník jich pro vaši účinnou obranu určitě najde víc. (Za podstatně nižší částku, než kolik po vás požadují šejdíři. A mohl by se i pokusit, aby vám přispěli na jeho honorář - viz článek autorů V. Láska a A. Tukhi: Právo domnělého dlužníka na náhradu škody). Je dobré vědět, že zákon má připraveny nástroje i pro vás. 



Zákon č. 89/2012 Sb.  Občanský zákoník

 

§ 6

(1) Každý má povinnost jednat v právním styku poctivě.

(2) Nikdo nesmí těžit ze svého nepoctivého nebo protiprávního činu. Nikdo nesmí těžit ani z protiprávního stavu, který vyvolal nebo nad kterým má kontrolu.


§ 8

Zjevné zneužití práva nepožívá právní ochrany.


§ 433

(1) Kdo jako podnikatel vystupuje vůči dalším osobám v hospodářském styku, nesmí svou kvalitu odborníka ani své hospodářské postavení zneužít k vytváření nebo k využití závislosti slabší strany a k dosažení zřejmé a nedůvodné nerovnováhy ve vzájemných právech a povinnostech stran.

 

§ 547

Právní jednání musí obsahem a účelem odpovídat dobrým mravům i zákonu.

 

§ 551

O právní jednání nejde, chybí-li vůle jednající osoby.


§ 552

O právní jednání nejde, nebyla-li zjevně projevena vážná vůle.



§ 580 

 

(1) Neplatné je právní jednání, které se příčí dobrým mravům, jakož i právní jednání, které odporuje zákonu, pokud to smysl a účel zákona vyžaduje.

  

§ 583

Jednal-li někdo v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou stranou, je právní jednání neplatné.

 

§ 584

(1)

(2) Bylo-li právně jednáno v omylu vyvolaném lstí, je právní jednání neplatné, třebaže se omyl týká jen vedlejší okolnosti.

 

§ 586

(1) Je-li neplatnost právního jednání stanovena na ochranu zájmu určité osoby, může vznést námitku neplatnosti jen tato osoba.

(2) Nenamítne-li oprávněná osoba neplatnost právního jednání, považuje se právní jednání za platné.


§ 587

(1)

(2) Kdo přivedl jiného k právnímu jednání hrozbou nebo lstí, nahradí vždy újmu z toho vzniklou.





§ 1751

(1) Část obsahu smlouvy lze určit odkazem na obchodní podmínky, které navrhovatel připojí k nabídce nebo které jsou stranám známy. Odchylná ujednání ve smlouvě mají před zněním obchodních podmínek přednost. 


§ 1753

Ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, nepřijala-li je tato strana výslovně; k opačnému ujednání se nepřihlíží. Zda se jedná o takové ustanovení, se posoudí nejen vzhledem k jeho obsahu, ale i ke způsobu jeho vyjádření.

 

§ 1799

Doložka ve smlouvě uzavřené adhezním způsobem, která odkazuje na podmínky uvedené mimo vlastní text smlouvy, je platná, byla-li slabší strana s doložkou a jejím významem seznámena nebo prokáže-li se, že význam doložky musela znát.

 

§ 1822

Obsah smlouvy

(1) Smlouva musí obsahovat i údaje sdělené spotřebiteli před jejím uzavřením. Tyto údaje lze změnit, pokud si to strany výslovně ujednají. Uzavřená smlouva musí být v souladu s údaji, které byly spotřebiteli sděleny před uzavřením smlouvy. Tyto údaje lze změnit, pokud si to strany výslovně ujednají, jinak platí jako obsah smlouvy údaj pro spotřebitele příznivější.

(2) Podnikatel vydá spotřebiteli bezprostředně po uzavření smlouvy alespoň jedno její vyhotovení.

 

§ 1825

Sjednává-li se smlouva prostřednictvím telefonu, sdělí podnikatel spotřebiteli na začátku hovoru základní údaje o sobě a účel hovoru.



____________________________________________________________________


Dodatek 19.9.2021


Potenciál portálů umožňujících varování před nebezpečnými telefonními čísly si uvědomují také jejich provozovatelé. Není neobvyklé, že intervenují prostřednictvím právníků. 





Obrázek:
 

Nahoře: 
Situace na https://www.muzutozvednout.cz/telefonni-cislo/228225730 ještě nedávno

Dole: 
Stejná stránka po zásahu právního zástupce firmy Synergent. 
Printscreen 19.9.2021


Z odpovědi na dotaz adresovaný Týmu MůžuToZvednout: 

"...ozval se právník dané firmy a na základě jejich vyjádření jsme byli nuceni odmazat všechny recenze, které poškuzujícím nebo dostatečně neodůvodněným způsobem napadaly danou firmu. V zásadě požadovali smazání všech recenzí, ale pro to nebyl opodstatněný důvod z našeho pohledu...."

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Žralok z Prahy - Résumé

FUZEPLUS jako přes kopírák aneb Žralok z Prahy, díl 4. - Záložní klony